søndag 6. april 2014

Sjokoladekake med peanøttglasur

Jeg har fulgt bloggen til Mat for sjelen en stund og falt for oppskriften på hennes sjokoladekake med peanøttsmør glasur og i går fikk jeg testet den ut. Veldig god og absolutt vellykket!


Jeg hadde ikke alle ingrediensene til glasuren og eksperimenterte litt. Ble ikke helt fornøyd med den, kunne hatt litt mer smak.

Til sjokoladekaken brukte jeg:
100 g mandelmel
1/2 ts natron
2 ss kakao
1 ss fiberhusk
1/2 ts salt
1 ts pulverkaffe
8-10 dråper steviadråper med toffesmak
1 dl rømme
2 ss sukrin
3 egg

Jeg fulgte fremgangsmåten hennes til punkt og prikke.
Bland alt det tørre, tilsett deretter egg og rømme.
Smak til med steviadråper og rør alt godt sammen.

Hell røren over i en liten smurt springform og stek midt i ovnen ved 180 grader i ca 25 minutter.

Glasur:
(ble litt tam, må eksperimentere litt mer her)
6 ss peanøttmel
2 små ss sukrinmelis
5-7 dråper stevia med vanilje smak
4 dråper mandelessens
vann

Bland alt det tørre.
Rør inn en og en ss vann til passe smøremyk konsistens til å toppingen.
Smak til med mandelessens og steviadråper.

Ha over den avkjølte kaken og smør ut i jevnt lag.
Du kan gjøre den spennende med en gaffel og lage mønster, eller som jeg gjorde i går:
riv over noen ruter med mørk sjokolade 70 %.



Det ble som Mat for sjelen lovet:

En saftig og god sjokoladekake!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...