mandag 31. mars 2014

Troikaklumper

Etter å ha sett dette innlegget på bloggen til fotballfrue fikk jeg veldig lyst til å prøve og satte igang. 
Det kan jo ikke være så vanskelig, ikke sant? 

Hmmm... 
Det er en grunn til at overskriften er troikaKLUMPER.
Det var mye vanskeligere enn jeg hadde forestilt meg!


Heldigvis ble de ganske gode på smak til tross for at de ikke ble like delikate som fotballfrue sine, bare se her så lekre hennes ble:


Jeg er fortsatt usikker på hvor jeg bommet så grovt. Mine fikk ikke hjerteform, til tross for silikonformene de ble laget i, og marsipanen og geleen fikk overhodet ikke et like delikat utseende som disse! Som sagt, mine ble KLUMPER.

Marsipanen ble litt løs og stivnet ikke slik den ser ut på hennes bilde, kanskje det er årsaken?
Jeg glemte de bort i kjøleskapet noen dager i silikoformene før de fikk sjokoladetrekk, kanskje det er årsaken?

Jeg fulgte hennes oppskrift, men doblet den.
Det eneste jeg byttet ut var geleen, jeg hadde ikke sukkerfri saft i hus (er så skeptisk til saft full av aspartam til ungene, så foretrekker saft med litt sukker til de). Dermed endte jeg opp med å lage gele av Lerums blåbærsaft, noe som faktisk piffet opp smaken veldig! 

Slik lager du troikabitene:

Til geleen trenger du:
2 dl blåbærsaft 
2 dl vann
6 plater gelantin

Legg gelantinplatene i kaldt vann.
Kok opp vann og saft.
Klem vannet ut av gelantinplatene og rør de inn i den varme saften.

La geleen stå å avkjøle seg mens du starter på resten, men pass på så den ikke stivner.

Til marsipanen trenger du:
2 eggehviter
100 g mandelmel
50 g sukrinmelis
noen dråper mandelessens

Bland alle ingrediensene sammen i en bolle og la deigen stå noen minutter.
Trykk marsipanen i bunnen av silikonformene.
Sett marsipanen i kjøleskapet en halvtimes tid. Hell deretter over geleen. 
Sett tilbake i kjøleskapet.

Jeg hadde det ikke travelt, så jeg glemte de bort i kjøleskapet i noen dager. Kanskje det er ide å ikke la de stå like lenge?
Når geleen har stivnet skikkelig på toppen av marsinpane så tar du de ut av silikonformene. 
Så varmer du sjokoladen i vannbad og dypper bitene før du setter de på et bakepapirkledd brett. 
Etter en time eller to i kjøleskapet har du da plutselig ferdig troika!





Til tross for utseendet så smakte det nydelig! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...