tirsdag 18. mars 2014

Sjokoladenøtter

Jeg har hatt helt dilla på yoghurtnøtter en periode, men det er grenser for hvor mye av det jeg bør spise, særlig de man kjøper på butikken. Derfor har jeg lett rundt etter oppskrift på hjemmelagede yoghurtnøtter og fant ut at det kunne da ikke være så vanskelig å lage.

Problemet er ikke å lage yoghurtnøttene, men å finne sukkerfri hvit sjokolade! 
Over alt jeg har lett har de enten ikke hatt eller vært utsolgt.
Til slutt orket jeg ikke lete lengre og endte opp med min egen variant med mørk 70 % sjokolade, og vet du hva?
Det ble supergodt!


Du trenger:
200-250 g nøtter
165 g kokesjokolade 70 %
70-80 g cocosa (kokosfett)
ca. 150 g philadelphiaost naturell
4 ts sukrinmelis
4-5 stevia vaniljedråper

Bruk nøtter uten tilsatt salt.
Jeg brukte chasew og makademia som er to av mine favoritter om dagen.

Smelt sjokoladen i vannbad.


Smelt cocosa i mikroovnen og tilsett den smeltede sjokoladen.
Rør godt til alt er blandet.

Tilsett philadelphiaosten, sukrinmelisen og steviadråpene og rør alt sammen med visp til du har en jevn og fin sjokoladeblanding. 

Rør inn nøttene og pass på at alle er dekt i sjokolade.

Jeg er ikke sååå glad i pirkearbeid, så istedet for å pirke med ei og ei nøtt helte jeg røren over i små konfektformer. Det fungerte helt perfekt!






Sett sjokoladenøttene i kjøleskapet i et par timer, så er du klar for den første smaken!


Dessverre er bildene av sjokoladen når den har stått i kjøleskapet et par timer litt mørke, jeg hadde selvfølgelig mer lyst til å spise de enn å hente speilrefleksen for å ta skikkelige bilder!

Jeg er superfornøyd med resultatet, bollen ble slikket ren for sjokoladeblanding og nøttene ble helt supre. 

En sikker vinner!


3 kommentarer:

  1. Enig med deg, yoghurtnøtter er supergodt!
    Og disse sjokoladenøttene hørtes og så veldig gode ut også! :)

    SvarSlett
  2. Dette så jo vidunderlig deilig ut. Og ikke helt usunt heller. En god kombinasjon, spør du meg :)
    Ønsker deg en fin dag!
    Anette

    SvarSlett
  3. Minner meg om et barnevers: Frøken Pollen slikket bollen...... Dette ser da innmari godt ut. En munnfull til kaffen skulle smake godt.

    God onsdagskveld!

    Klem

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...