mandag 10. mars 2014

Pølsestroganoff til middag og som restemat dagen etterpå

Jeg er utrolig fornøyd når jeg finner mat som faller like godt i smak hos både store og små!
En av guttas favoritter er pølsestroganoff. 

Dette er også en rett man med fordel kan lage ekstra mye av, for det passer perfekt som restemat til dagen etterpå også.


Du trenger:
400 g middagspølser
1 løk
3-4 fedd hvitløk
1 liten boks tomatpurre
1-2 dl fløte
salt og pepper
basilikum
smør til steking

eventuelt sopp om du liker det

Jeg pleier å finhakke løk og hvitløk, da merker ikke ungene i huset at det er løk i maten og den glir ned på høykant. Det samme gjør jeg med soppen (som jeg ofte bruker om jeg har det, men den kan fint sløyfes), den deles opp i relativt små biter så den blir usynlig i stroganoffen. 

Del pølsene i biter.

Stek løk, hvitløk og sopp i stekepanna.
Tilsett pølsene og la det surre litt.

Tilsett tomatpurre og rør det hele godt inn.
Så pleier jeg å krydre litt med salt, pepper og basilikum før jeg har i fløten.
Tilsett fløte til du synes stroganoffen har fått en fin konsistens og la det surre litt i panna.

Jeg pleier å koke blomkål og brokkoli til og synes det er veldig godt!

En annen mulighet er å lage squash-pasta:
Oppskrift på dette kan du finne på denne bloggen til Grønn og skjønn.  


Eller du kan lage den slik:
Tagiatelle av squash lages med en potetskreller, skjær squashen på langs, 
så blir det lange remser.
Legg de over i et dørslag med litt salt, og la fuktigheten trekke ut, 
gjør dette mens du lager pølsestroganoffen.

Squashen skal koke i et halvt minutt i fosskokende vann.
Deretter må du ha den over i dørslag og helle av vannet. 

SÅ kommer noe av det geniale!

Om du har igjen noe av pølsestroganoffen er dette en superenkel middag påfølgende dag:
Legg bukettene med brokkoli og blomkål i bunnen av en smurt ildfast form.
Fordel pølsestroganoffen over og hell over litt fløte.

Strø over reven cheddar, parmesan eller vanlig gulost, alt ettersom hva du har i kjøleskapet.

Gratiner i ovnen ved 200 grader til osten blir gyllen og smelter.



Godt og enkelt.

Tipp, topp, tommel opp for restemat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...