onsdag 29. januar 2014

Hasselnøttkjeks

Forrige fredag var det ost, kjeks og vin på agendaen og dermed startet jakten på oppskrift på lavkarbo-kjeks. Inspirasjonen fant jeg i boka til Cecilie Theiste-Bratli, Fristende lavkarbo. Jeg lagde likevel kjeksen med en liten vri fra hennes oppskrift, og her kommer min versjon:


Til ca. 15 små kjeks trenger du:
2 eggehviter
2 dl hasselnøttmel
1/2 ts salt
1 ts sukrin
1 ts fiberhusk

Hasselnøttmelet lager jeg selv ved hjelp av tilbehøret til stavmikseren min og kjører hasselnøttene i maskinen til de er til fint mel. Jeg beholder stort sett skallet på nøttene når jeg maler de, jeg synes de får en litt grovere konsistens da og mer smak.

Piske eggehvitene lett sammen, jeg brukte håndvisp.
Bland det tørre godt sammen og tilsett eggehvitene. 
Bland godt.

Form til passe store kjeks på bakepapir.

Stekes midt i ovnen ved 180 grader i ca. 15 minutter.
Avkjøl på stekebrettet.


I boken kalles det urtekjeks og ønsker du en litt mer spennende variant av kjeksen jeg har laget kan du derfor med fordel tilsette f. eks oregano i oppskriften.
Ønsker du en salt kjeks kan du strø litt havsalt over kjeksene før du steker de i ovnen.


Kjeksen har en litt myk kjerne og kan oppbevares i en lufttett boks i flere dager.

Disse er perfekte til ost og vin,
 eller til lunsj med ost og en stor tekopp til. 

1 kommentar:

  1. Så spennende! Disse fikk jeg lyst til å prøve.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...