mandag 2. september 2013

Enkel tomatsuppe

I dag har vi en myk start på uka. Gutta setter stor pris på frokost foran barne-TV og er litt slitne av forkjølelsen som har vært innom en ukes tid nå. Det tegner også til å bli en relativt travel uke med både kurs, møter, quiz og trening i tillegg til jobben for både mor og far i huset. 
Enkelte uker er mer hektisk enn andre og da er en av mine utfordringer å klare å gjennomføre treningen likevel. Middager har jeg blitt ganske flink på og det finnes heldigvis mange enkle og gode retter som ikke tar all verdens tid å lage.

Denne tomatsuppa er en av de flotte rettene som alle fire her i huset liker.
Til de to små og den store gutten i huset er det populært med hvitløksbaguetter til, for min del vil jeg heller ha et kokt egg i.
Oppskrifta har jeg fått av søstra mi som er til stor inspirasjon for meg, både i matveien og når det kommer til trening og aktivitet. 


Til 4 porsjoner trenger du:
1 løk
3-4 fedd hvitløk
2-3 ss smør
2 dl vann
2 terninger med grønnsaksbuljong
2 bokser hakkede tomater
1 boks creme fraish
salt og pepper

Hakk løk og hvitløk og fres dette i smøret i kjelen til løken blir blank.
Tilsett vann og løs opp buljongterningene i dette.


Når buljongterningene er løst opp tilsetter du hakket tomat. Jeg brukte boksene fra Eldorado denne gangen med ekstra smak, hvitløk og oregano.



La dette koke opp.
Nå tar du kjelen av komfyren og moser alt med stavmikseren.


Sett tilbake på ovnen og ha salt og pepper.
Jeg hadde også i litt chilikrydder.
Ha i creme fraish etter smak. Jeg hadde i nesten hele boksen for at ikke guttene skulle synes det ble for sterkt.
Rør ut så alt blir jevnt og glatt og suppa nesten koker på nytt.




Det er mange muligheter for å variere tomatsuppe.
Du kan hakke i vårløk på slutten om du liker det, ha i kjøttboller, pølsebiter, egg eller servere knekkebrød eller flatbrød til.

Finn ditt favoritt tilbehør eller varier!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...