mandag 26. august 2013

Sjokoladekake fra fotballfrue

Sist uke fikk jeg vann i munnen når jeg så at forballfrue hadde lagt ut oppskrift på sjokoladekake på oppskriftonsdag!
Hun har mange flotte oppskrifter, men denne var fantastisk. Mannen i huset er generelt skeptisk til lavkarbo-bakverk, men denne kaken falt i smak hos både han, gutta våre og hos meg.

Nok en gang hadde jeg ikke alle ingrediensene i hus og gjorde noen små justeringer.


Til kaken trenger du:
100 g mandelmel 
30 g mørk bakekakao
2 ts bakepulver
2 ts johannesbrødkjernemel
en klype salt

3 egg
60 g tagatesse
60 g sukrin
2 ts vaniljepulver

1/2 dl espresso
1/2 dl helmelk
2 ss fløte
100 g smør

chasewnøtter

Sett ovnen på 180 grader.

Visp eggedosis av egg, tagatesse, sukrin og vaniljepulver.
Bland sammen mandelmel, bakekakao, johannesbrødkjernemel, bakepulver og salt.

Når eggedosisen er luftig tilsetter du mel-og kakaoblandingen.

Rør godt og tilsett deretter kaffe, melk og fløte.
Ha i det smeltede smøret i røren i en tynn stråle.
Bland alt godt sammen med kjøkkenmaskinen.

Ha i hakkede nøtter. Jeg brukte chasewnøtter, fotballfrue brukte valnøtter.

Ha røren over i en smurt springform og stek i ovnen i ca 30-35 minutter.

La kaken avkjøle seg før du lager kremen.

Til kremen trenger du:
3 dl fløte
3 ss bakekakao
4 ss sukrinmelis

Pisk krem av fløten, sukrinmelisen og kakaoen.
Bruk en slikkepott å smør kremen over kaken. Om du vil pynte kan du jo ta frem sprøyteposen å lage små kremtopper på kaken.




Jeg fant kun igjen springformen min på 24 cm i diameter. Fotballfrue brukte 20 cm i diameter. Dermed doblet jeg oppskriften både på kaken og på kremen.

Kaka ble supergod!
Samme kveld var den fantastisk god, etter et par dager i kjøleskap ble den litt tyngre i konsistensen, men likefullt god.
Det hadde ikke vært nødvendig å doble oppskriften, så nedtegnelsene ovenfor er på enkel porsjon.

Skulle du få litt krem til overs?
Ha den i en boks til dagen etter og tilsett litt hjemmelaget müsli! Veldig godt om du har lyst på noe ekstra godt i nisteboksen til lunsj...

Kos deg med kake og kaffe!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...