fredag 17. mai 2013

Vaniljecupcakes i anledning 17. mai

Dette året har vi feiret 17. mai på Kløfta for første gang.
Etter tog, is og lek satte vi kursen hjemover for å nyte det herlige været i hagen med selskap av bestemor, bestefar, farfar, farmor og oldemor, gutta var i ekstase!

I forkant av selve dagen har jeg lett litt rundt for å finne noe godt å servere gjestene på en festdag. Jeg var fast bestemt på at i år skulle ikke utskeielsene mine være store, og for å klare dette måtte det bakes noe spennende som også gjestene ville sette pris på.
Valget falt på to typer cupcakes og her er oppskriften på vaniljecupcakes.

Original oppskrift finner du her hos fotballfrue. Jeg kunne ikke oppdrive sukkerfritt vaniljepulver fra Eldorado, så jeg brukte vanlig vanilje kjøpt på helsekosten. 


Til ca. 12 cupcakes trenger du:
80 g smør
100 g sukrin
3 egg
1,5 dl mandelmel
1 ts bakepulver
1 ss vaniljepulver
1,5 dl kremfløte

La smøret stå å romtemperere seg.
Sett ovnen på 200 grader.



Rør sukrin og smør til en fin masse og tilsett vaniljepulver, egg og resten av det tørre.
Rør inn fløten til slutt.




Fordel røren i formene og stek i ovnen i ca. 15 minutter.
(Jeg stekte de i 20 minutter og de ble litt for godt stekt etter min smak...)

La de avkjøle seg på rist.
Jeg synes det kan være litt vanskelig å få av papiret når det har sittet på en stund, så det kan være lurt å fjerne det om du ønsker, eventuelt smøre formene litt på forhånd så papiret slipper lettere.

Da er du klar for å starte på kremen på toppen, det beste av alt!

Til ostekremen trenger du:
300 g philadelphiaost
60 g smør
225 g sukrinmelis
noen dråper vaniljeessens

Ha alt i bollen og kjør i gang kjøkkenmaskinen.





Jeg har kjøpt meg sprøytesett på Kitchen og fikk endelig testet det ut.
Ostekremen var grei å sprøyte på og det ble rikelig med krem, også nok til å smake en del underveis i pyntingen!

Pynt med friske bær og server!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...