torsdag 23. mai 2013

Sjokoladecupcakes med ostekrem

På 17. mai hadde vi som tidligere nevnt gjester og jeg hadde forberedt meg med vaniljecupcakes
Når selve dagen opprant og ostekremen skulle lages fikk jeg full panikke for om cupcakene var vellykket og etter ett kjapt søk på nettet fant jeg denne oppskriften på sjokoladecupcakes. Med noen små justeringer ble det slik:


Du trenger:
3 egg
100 g 70 % kokesjokolade
150 g mandelmel
50 g sukrin
50 g tagatesse
100 g kremfløte
1 ts bakepulver 
2 ts vaniljepulver
80 g smeltet smør

Sett ovnen på 170 grader.

Jeg har muffinsbrett og liker å bruke det, så slipper det å flyte utover papirformene.
Som nevnt tidligere så er de billigste papirformene du får kjøpt på butikken ikke særlig gode. Om du lar muffinsen stå for lenge i papirformene så slipper ikke papiret. Jeg har derfor begynt å fjerne papiret så fort muffinsen er nok avkjølt til det. Alternativt ville jeg kostet på meg litt dyrere varianter av papirformer.


Jeg la friske jordbær i ca. halvparten av formene for å se hvordan det ble når de ble stekt med muffinsrøre over. 

Smelt smør og sjokoladen på svak varme.
Pisk egg, sukrin og tagatesse til eggedosis. Her er kjøkkenmaskinen umistelig!
Ha i fløte, mandelmel, bakepulver og vaniljepulver og rør det inn.
Ha så i den smeltede sjokolade- smørblandingen og rør alt godt sammen. 



Fordel så røren i formene og stek de midt i ovnen i ca. 15 minutter. 
La de avkjøle seg på rist mens du lager ostekremen.


Når jeg skulle lage ostekremen måtte jeg improvisere litt siden jeg ikke hadde alle ingrediensene.

Til ostekremen trenger du:
100 g kremfløte
40 g philadelphiaost
20 g snøfrisk naturell
2-3 ss kakao (min er kjøpt på helsekostbutikken)
100 g sukrinmelis

Jeg hadde alt i bollen og satte igang KitchenAiden, vips så var det sjokoladeostekrem!
Fyll så kremen i en sprøytepose og legg den i kjøleskapet til muffinsene har avkjølt seg tilstrekkelig. 
Så er det bare å pynte i vei med krem og bær!


Cupcakene ble gode, både med og uten jordbær inni. 
Hva med å teste ut med blåbær neste gang?

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...