tirsdag 16. april 2013

Baby monster!

Jeg vet jeg skal bli tante, 
men om tanteungen min blir en liten røver eller ei lita prinsesse er fortsatt en godt bevart hemmelighet. 
Det betyr at foreløpig blir det kjønnsnøytrale farger. 
Denne gangen ble det en monsterbukse i mintgrønn og hvitt:

(Oppskrift finner du under bildene).






Denne buksa er i str. 6-9 mnd og strikket i Pickles extra fine merino.

Legg opp 134 m på pinne nr. 2.
Strikk vrangbord, 1 rett og 1 vrang, til arbeidet måler ca. 8-10 cm.

Bytt til pinne nr. 2,5 og strikk en omgang rett mens du øker 18 masker jevnt fordelt. 
Sett ett merke midt bak og i hver side. På bakstykket skal det totalt være 76 masker og på hver halvdel foran skal det være 38 masker.
Fortsett med glattstrikk til arbeidet måler 9,5 cm.

Nå skal buksen strikkes høyere bak, der munnen i monsterbuksa kommer.
Jeg brukte rosa garn på denne buksa, men ofte bruker jeg rødt.
Strikk hele bakstykket i valgt farge.
Snu og strikk tilbake til det gjenstår 5 masker.
Pass på at du strikker rett på retten og vrangt på vrangen.
Gjør dette til du har snudd 5 ganger på hver side.

Bytt tilbake til grunnfargen i buksa, i mitt tilfelle mintgrønn.
Fortsett i glattstrikk over alle maskene.
Sett ett merke midt foran og ett midt bak.
Når arbeidet måler 11,5 cm fra der vrangborden slutter midt foran økes det 1 maske på hver side av de midterste to maskene foran og bak på annenhver omgang 6 ganger.
Da har du totalt 176 masker på pinnene.

Del arbeidet og strikk bena hver for seg.
Ett ben har nå 88 masker.
På hver fjerde omgang feller strikker du de to første maskene og de to siste maskene på omgangen sammen. Dette gjør du i alt 5 ganger. Da vil du stå igjen med 78 masker.
Fortsett til benet måler 18-19 cm.
Fell jevnt fordelt til 58 masker.

Skift til pinne nr. 2.
Strikk vrangbord, 1 rett og 1 vrang, til vrangborden måler ca. 4 cm.

Fest alle tråder og sy igjen mellom bena.
Om du ønsker kan du også brette ned kanten i livet mot vrangen og sy denne fast med litt løse sting. Tre da i strikk. Jeg valgte å ikke gjøre det, jeg er spent på om den brede vrangborden er nok eller om jeg bør brette ned kanten. 

Broder på øyne og tenner og damp buksen lett.

Lykke til med ditt monster!

4 kommentarer:

  1. Denne monsterbuksa blir kjempefin til babyen som kommer! Tusen takk for supergod forklaring på framgangsmåten! Jeg tror den brede vrangborden holder buksa oppe uten strikk. Heldig er den lille babyen som har ei tante som strikker!

    Ha en strålende onsdag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Hehe eg ler like godt vær gang eg ser disse monster buksene for de er så utrolig søte og morsomme :) Flotte farger du har brukt.Mintgrønn er en stor favoritt hos meg, bare vanskelig å finne den perfekte fargen noen gang! Ønsker deg en fin kveld videre..

    SvarSlett
  3. Super bukse. Ser ur som ei god oppskrift :)

    SvarSlett
  4. KJempefin bukse! Hvor mye garn brukte du til denne?

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...