onsdag 13. juni 2012

Matmuffins - LCHF

Når den herlige boken "Fristende lavkarbo" kom som bestilt var jeg i fyr og flamme. Etter et lite uhell på kjøkkenet i forrige uke (kapping av kål bidro til at pekefingeren ble 1/2 centimeter kortere...) har innsatsen på kjøkkenet blitt noe redusert, men dette dyttet meg raskt inn til desiliter mål, bakeboller og resten av kjøkkenutstyret igjen. Med gubben som en ivrig(?) oppvask- og ryddehjelp får vi det til på et vis. 
Denne gangen har det blitt matmuffins med krydderost. 
Herlig som de er, som mellommåltid eller til supper.


Til ca. 10 muffins trenger du:
125 g krydret smøreost (jeg brukte 1 boks Tine kremost med krydder, men tenker at urteosten hadde vært vel så god)
4 egg
1 dl solsikkefrø
1 dl gresskarkjerner
2 ts bakepulver
1 ss fiberhusk
1/2 ts salt

Knus solsikkefrø og gresskarkjerner i stavmikseren.

Visp smøreosten myk. Osten kan med fordel stå på benken til den får litt mykere konsistens, da er den lettere å vispe ut. Tilsett eggene, ett om gangen.

Bland melet, bakepulveret, fiberhusk og salt sammen. Bland deretter det tørre inn i det våte.
La røren svelle i ca. 10 minutter.

Fordel røren i muffinsformer og stek midt i ovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter.

Vel bekomme!


2 kommentarer:

  1. Hei! Kanskje jeg er blind, men finner ikke melet i oppskriften:) Hvor mye bruker du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det er ikke mel i oppskriften, men jeg skriver at du skal blande melet, bakepulveret, fiberhusken og saltet sammen. Når jeg skriver det så mener jeg solsikkefrøene og gresskarkjernene som du knuser til mel med stavmikseren :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...