tirsdag 29. mai 2012

LCHF-pizza, første forsøk

Pizza er en sikker vinner, men er det mulig å få den like smakfull med lavkarbo? 
Etter å ha lest litt rundt på nettet var jeg skeptisk, mange var veldig negative! Men søstern beroliget meg med at det var ikke noe problem, og tipset meg om pizzabunnen til fotballfrue


Du trenger:
4 egg
2 ss kremfløte
1 ts bakepulver
2-3 never revet ost
1 klype salt
2 ss olivenolje
4 ss soyamel
2 ts johannesbrødkjernemel
2 ts fiberfin
oregano

Knekk eggene i en bolle og tilsett fløte og bakepulver.
Tilsett soyamel, johannesbrødkjernemel, fiberfin, olje og revet ost. 
Rør til ønsket konsistens.

Hell røren over på et stekebrett med bakepapir. 
Smør den utover hele brettet.

Stek pizzabunnen i ovnen ved 200 grader i ca 15 minutter.

Ha på ønsket fyll.
Denne gangen valgte vi kjøttdeig og en pose Toro pizzafyll (som vi hadde i skapet fra før). 
I tillegg hakket jeg litt kokt skinke over og strødde et lag revet gulost på toppen.

Min store feil:
Jeg synes det så ut som det ble alt for lite røre til bunnen... Derfor skyndte jeg meg å lage røren dobbel før jeg halvstekte den. 
VELDIG DUMT!
Resultatet ble en noe tykkere bunn som rett og slett ble noe voldsom. 
Neste gang LOVER jeg å gjøre det AKKURAT som det står i oppskriften og krysser fingrene for at mann og barn dermed synes den bli god!

Jeg synes den var helt grei, men utrolig mektig.
Til slutt vil jeg legge til at til tross for at mannen i huset klaget litt over at det ikke var det samme som vanlig pizza, så endte han opp med å spise flere stykker og ikke minst: han spiste opp alle restene kalde i løpet av kvelden og dagen etter!

Jeg gleder meg til neste forsøk og er spent på resultatet da.
Heldigvis lærer man så lenge man lever!

1 kommentar:

  1. Flink du er :) Jeg må bare benytte meg av muligheten til å skryte av pizzabunnen du får kjøpt på lavkarbohuset.no

    Pitabrødene der er supergode og de sukkerfrie jell-O-puddingene!!! Masse annet der også som frister....venter tortillalefsene i posten sånn plutselig ;)

    Jeg fikk også en mail fra lavkarbohuset om at hvis jeg anbefalte lavkarbohuset til venner og de skrev:
    "Anbefalt av Nina-Jeanette Dalen, Hubroveien 21, 3370 Vikersund" i meldingsfeltet når bestillingen sendes, så ville jeg få 10% avslag neste gang osv.

    Kan med hånden på hjertet anbefale alt jeg har prøvd!!! Den pizzabunnen er den beste jeg har smakt på lavkarbovis :)

    Ha en fortsatt fin kveld :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...